Sprawność systemu zamknięć ogniowych w tym bram przeciwpożarowych jest gwarantem, aby powstrzymać rozprzestrzeniający się ogień w garażu podziemnych. Jest to niezwykle ważne w przypadku garaży podziemnych, które nie posiadają innych systemów przeciwpożarowych, więc ogień nie będzie wcześnie wykryty.

Przeglądy bram przeciwpożarowych

Wymagania do stosowania bram przeciwpożarowych

Zgodnie z § 277. 4 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, w garażu podziemnym strefy pożarowe o powierzchni powyżej 1500 m 2 powinny, w razie pożaru, mieć możliwość oddzielenia ich od siebie i od kondygnacji nadziemnej budynku za pomocą drzwi, bram lub innych zamknięć o klasie odporności ogniowej nie mniejszej niż E I 30. Jednocześnie zgodnie z § 232. 1. wyżej wspomnianego rozporządzenia, ściany i stropy stanowiące elementy oddzielenia przeciwpożarowego powinny być wykonane z materiałów niepalnych, a występujące w nich otwory – obudowane przedsionkami przeciwpożarowymi lub zamykane za pomocą drzwi przeciwpożarowych bądź innego zamknięcia przeciwpożarowego (np. bram).

Częstotliwość przeglądów

Tak jak w przypadku innych urządzeń przeciwpożarowych Rozporządzenie MSWiA z 7 czerwca 2010 przeglądy należy wykonywać nie rzadziej niż raz w roku. Producenci w dokumentacjach techniczno- ruchowym określają wprost jak często należy dokonywać przeglądów – najczęściej są to okresy co 6, bądź co 12 miesięcy.

Zasada działania

Zgodnie z § 4. 1. Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów oraz § 240. 6. Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie., należy zapewnić samoczynne zamykanie bram przeciwpożarowych w przypadku powstania pożaru. Należy też zapewnić możliwość ręcznego otwierania drzwi służących do ewakuacji. Bramy przeciwpożarowe powinny być wyposażone we własny system detekcji oraz mechanizm zapewniający zamknięcie się bramy po wykryciu pożaru. Najczęściej brama przeciwpożarowa połączona jest z centralą sterowania zamknięciem ogniowym, do której podłączone są czujki dymowe, zwykle po jednej z każdej stron oraz sygnalizatory optyczno-akustyczne. Zadziałanie czujki dymowej powoduje przesłanie alarmu pożarowego do centrali i zwolnienie blokady bramy. Zamknięta brama to stała bariera dla ognia.

Rodzaje bram przeciwpożarowych

Bramy przeciwpożarowe mogą występować w różnych wersjach. Jest to spowodowane sposobem zamknięcia bramy. Występują bramy przesuwne jedno i wieloskrzydłowe, opuszczane jedno i wieloskrzydłowe, rozsuwane czy w formie kurtyn elastycznych, bram rolowanych i segmentowych.

Przebieg przeglądu

Przegląd obejmuje oprócz sprawdzenia ogólnego stanu bramy pod kątem uszkodzeń mechanicznych takich elementów jak: poziom zanieczyszczenia czujek, poprawność ich zadziałania, poprawność działania sygnalizatorów optyczno-akustyczych, poprawność jazdy bramy, stan rolek, linek naprężających, a także łatwość otwierania drzwi ewakuacyjnych w bramie, stan uszczelki pęczniejącej. W trakcie przeglądu brama uruchamiana jest poprzez wpuszczenie w komorę detekcyjną czujki dymu, sprawdzamy czy czujki działają prawidłowo i wykrycie dymu powoduje natychmiastowe zamknięcie bramy

Zawartość protokołu

Protokół poświadczający wykonanie przeglądu zawiera w sobie przebieg wszystkich dokonanych czynności, lokalizację poszczególnych bram przeciwpożarowych oraz ich stan techniczny. Wskazujemy wszelkie usterki bądź braki, a także zalecenia jak przywrócić bramy do pełnej sprawności.

Najczęstsze awarie bram przeciwpożarowych

Bramy przeciwpożarowe bardzo często ulegają uszkodzeniom mechanicznym. Spowodowane jest to bardzo często nieostrożnością kierowców, bądź źle wyregulowaną bramą, która nie porusza się w pełni w swoim torze jazdy i elementy metalowe ulegają odkształceniom. Z uwagi na obecność bram w garażach podziemnych, żywotność czujek dymu narażonych na kurz i zapylenie skraca się. Uszkodzone czujki dymu powodują fałszywe alarmy i zamykanie bram, co może uprzykrzać życie użytkowników obiektu oraz powodować, iż w sytuacji realnego zagrożenia użytkownicy obiektu w pierwszej fazie alarmu nie zareagują na wzbudzenie czujek, które wcześniej wielokrotnie wadliwie działały. Częstym widokiem są również różnego rodzaju kołki pod bramami lub inne elementy blokujące bramę przez zamykaniem, które uniemożliwiają ich ruch. W przypadku powstania pożaru takie doraźne zabezpieczenie przed zamknięciem zablokuje bramę przed samoczynnym zamknięciem i doprowadzi do swobodnego rozprzestrzeniania się dymu i ognia na pozostałe strefy pożarowe. Prawidłowa konserwacja to poprawność działania bramy, brak fałszywych alarmów, spokój użytkowników i tym samym bezpieczeństwo użytkowników i chronionego mienia.

Konserwacja

Zabiegi konserwacyjne bram przeciwpożarowych to przede wszystkim regulacja toru jazdy, smarowanie prowadnic, czyszczenie trasy przejazdu bramy, czyszczenie czujek dymu, wymiana akumulatorów w centralce.

Bramy, o które trzeba dbać bardziej

Bramy często wymagają prac konserwacyjnych i naprawczych. Nasze doświadczenie pozwala na podjęcie się wszelkich napraw związanych z bramami przeciwpożarowymi.

Skontaktuj się

Jeśli potrzebujesz pomocy, oferty lub chcesz zadać dowolne pytanie.

    FIRETECH Warszawa

    serwis@firetech.waw.pl
    Tel.: 511-135-694

    FIRETECH Łódź

    serwis.lodz@firetech.waw.pl
    Tel.: 518-872-095

    FIRETECH Bydgoszcz

    serwis.bydgoszcz@firetech.waw.pl
    Tel.: 510-291-617